Aktuálne: Dodávať teplo anglickej kráľovnej považujeme za veľký úspech.

◄ Späť do prehľadu blogu

Lichtenštajnská spoločnosť Hoval – popredný výrobca a dodávateľ prémiových riešení v oblasti vykurovania a chladenia - dodáva svoje výrobky okrem iného aj anglickej kráľovskej rodine. Nie iba o tom, ako si spoločnosť udržiava post lídra na trhu, hovoril Tomáš Chrástecký, konateľ spoločnosti CZ&SK.

tom-------idnes.jpg

Ing. Tomáš Chrástecký, konateľ spoločností Hoval CZ a Hoval SK

  1. Otázka: Spoločnosť Hoval je na českom a slovenskom trhu vnímaná ako dodávateľ špičkových technológií v oblasti vykurovania, vetrania a chladenia. Je náročné udržať prísne merítka v dnešnom ekonomickom prostredí?

Odpoveď: Hoval je v Česku a na Slovensku súčasťou globálnej firmy (hlavné sídlo spoločnosti je v Lichtenštajnskom Vaduze). Udržať si toto postavenie nie je jednoduchou záležitosťou hlavne preto, že západoeurópske trhy sa veľmi líšia od toho českého a slovenského. Neustále sa ale snažíme načúvať našim zákazníkom a čo najefektívnejšie plniť ich želania a požiadavky.

Ďalšou vecou je, že pokiaľ ste vnímaný ako výrobca a dodávateľ prémiového riešenia, nie je to iba o jednotlivých výrobkoch. Našim cieľom je vytvárať pridanú hodnotu hlavne v inteligentných komplexných riešeniach.

2. Otázka: Zameriavate sa prevažne na dodávku technológií pre veľké firmy, alebo vaše riešenia môžeme vidieť i napríklad v rodinných domoch u koncového zákazníka?

Odpoveď:  Dodávame technológie do veľkých firiem, skladov, dátových centier, divadiel, škôl apod. Tým že ale máme radi inovácie a chceme sa neustále posúvať dopredu, začali sme sa nedávno zameriavať na dodávku technológií aj do segmentu prémiových rodinných domov.

3. Otázka: Okrem spomínaných významných referenčných projektov  v Buckinghamskom paláci v Londýne  či vo Vatikánskom Apoštolskom paláci,  sa vám podarilo získať i zákazky napríklad v Národnom divadle v Prahe, v Karolinu či v prestížnom výskumnom centre BIOCEV. Ako ste získali projekty tohto typu?

Odpoveď: Dodávka do Buckinghamského paláca je úspešný a zaujímavý projekt. Dodávať teplo anglickému kráľovskému dvoru považujeme za najväčšiu poctu, súčasne to od nás vyžaduje vysokú zodpovednosť.  Veľmi si ceníme aj domáce referencie. Ako bolo spomenuté, dodávali sme riešenie do Národného divadla či do pražského BIOCEVU – novo vybudovaného výskumného strediska, ktoré sa stalo celosvetovo známym vďaka vývoji liekov proti rakovine.

Všetky tieto zákazky sú pre nás veľkou výzvou. V podobných projektoch je nevyhnutné, aby všetko do seba zapadalo. Samozrejme cena je významným faktorom, kľúčový je ale aj kvalitný produkt a služba poskytovaná užívateľovi. Zakladáme si na dlhodobom udržiavaní vzájomného rešpektu a dôvery, ktorú u zákazníkov máme. Na českom a slovenskom trhu je Hoval vnímaný ako spoľahlivá spoločnosť so špičkovými výrobkami a kvalitným servisom.
biocev-2.png
Obr.1:  Výskumné stredisko BIOCEV, ktoré sa stalo celosvetovo známym vďaka vývoji liekov proti rakovine. 

4. Otázka:  Hoval má okrem svojej centrály v Lichtenštajnsku pobočku v Plzni a na Slovensku v Košiciach. Spolupracujú navzájom tieto pobočky či každá jedná nezávisle?

Odpoveď:
Koncern Hoval má predajné pobočky v 16-tich krajinách, v ďalších početné dealerské zastúpenia a rovnako vlastní niekoľko výrobných závodov v Lichtenštajnsku a na Slovensku.
Čo sa týka českého a slovenského trhu, tieto dve organizácie pracujú v úzkej súčinnosti tam, kde to je zmysluplné. Máme spoločnú logistiku, servis, marketing a management. Vďaka spoločné histórii, minimálnej jazykovej bariére a podobnému legislatívnemu prostrediu sme interne v rámci koncernu a regiónu strednej a východnej Európy vnímaný ako jeden tým. Pracujeme veľmi prepojene, ale v oblasti obchodu niekedy i veľmi odlišne tam, kde to okolnosti vyžadujú. Slovenský trh má svoje špecifiká takže berieme na vedomie potreby a želania jednotlivých zákazníkov.

5. Otázka: Ako ste už spomínal, Vaša zodpovednosť je za český a slovenský trh. Ako by ste popísal tieto dva trhy, vnímate určité rozdielnosti alebo ich spájajú nejaké konkrétne prvky?

Odpoveď: Ako som už spomínal, existujú rozdielnosti, ale i spojitosti medzi oboma trhmi. Kladieme naozaj veľký dôraz na individuálny prístup a čo najefektívnejšie navrhnutie riešenia pre zákazníka. Pri riadení spoločností využívam svojich znalostí zo života a práce v zahraničí a snažím sa obi dva trhy čo najkomplexnejšie pokryť. Rozdiel je napríklad i v marketingu oboch krajín. Zatiaľ čo v Česku máme vyskúšaný fungujúci model na sociálnych sieťach, slovenský trh si žiada skôr tlačené materiály s prezentáciami. Rozdiel je i v obchode pri uzatváraní obchodných prípadov, kedy sa v slovenskom prostredí očakáva veľmi osobní prístup a neformálny spôsob komunikácie s obchodnými partnermi, zatiaľ čo v Česku toto nie je až také bežné.

6. 
Otázka: Je nejaký produkt, ktorý by ste označil vo spoločnosti Hoval za kľúčový?

Odpoveď: V oblasti tepelnej techniky za kľúčový produkt považujem plynový kondenzačný kotol UltraGas, ktorý sa dodáva v širokom výkonovom rozsahu.  Pre segment rodinných domov máme pestrú ponuku tepelných čerpadiel a solárnych systémov, ako i systémov nútenej ventilácie a riadenia kvality vzduchu.

V oblasti vzduchotechniky je našou vlajkovou loďou vzduchotechnická jednotka RoofVent. Táto jednotka dodáva čerstvý vzduch do miestností, zabezpečuje vykurovanie i chladenie, rekuperácia je samozrejmosťou. 

Obr. 2: plynový kondenzačný kotol UltraGas a vzduchotechnická jednotka RoofVent

7.  Otázka: Technologické inovácie sú jedným z pilierov spoločnosti a stoja na nich už spomínané systémová riešenia. Kde sú tieto systémy vyvíjané a vyrábané?

Odpoveď: Našou stratégiou v posledných rokoch boli investície do oblasti kontrolných systémov, vzdialenej správy a diaľkového ovládania vykurovania a chladenia. Bola vytvorená platforma TopTronic E a  vyvinutá rada riadiacich systémov pre diaľkové vykurovanie a chladenie. Všetko pomocou interného vývojového tímu vo Vaduze.Výroba prevažnej časti sortimentu prebieha vo výrobných závodoch vo Vaduze a taktiež v Dolnom Kubíne na Slovensku, s ktorým úzko spolupracujeme napr. pri školení našich i externých spolupracovníkov.

8. Otázka: Aby sme trochu odľahčili tému, zamerajme sa na hodnoty vašej spoločnosti, medzi ktoré patria už spomínané špičkové technológie, ale i zodpovednosť či priateľský prístup. Ako sú tieto hodnoty prenášané na zamestnancov a využívané v praxi?

Odpoveď:  Na hodnotách spoločnosti si veľmi zakladáme. Patríme k takzvaným „zeleným firmám“, čo v praxi znamená, že striktne triedime odpad, zapájame sa do rôznych ekologických programov a dbáme na zmiernenie dopadov na životné prostredie. Napokon to máme aj v motte celej spoločnosti: „Zodpovednosť za energiu a životné prostredie“.

Osobne kladiem dôraz na osobní a priateľský prístup ku všetkým zamestnancom. Snažím sa zaujímať o každého zamestnanca: jak sa mu darí, či nepotrebuje v niečom podporu, pretože viem, že pokiaľ by niekoho niečo trápilo, odrazí sa to v jeho prístupe k práci a to by nebolo dobré. I z tohto dôvodu organizujeme pravidelné stretnutia, kde sa stretávajú kolegovia z Čiech i zo Slovenska. Je to skvelá príležitosť vidieť sa, porozprávať sa a odovzdať si skúsenosti, napríklad z obchodu. Ako som už spomínal, previazanosť týchto dvoch pobočiek je veľmi  vysoká a je preto vhodné, aby sa ľudia stretávali a vedeli o sebe.Za kľúčový teda považujem predovšetkým priateľský prístup, vzájomný rešpekt a dlhodobo budovanú dôveru.

9. Otázka: Vo vašej spoločnosti kladiete veľký dôraz na inovácie. Aké novinky chystáte do budúcna?

Odpoveď: Najväčšou inováciou, ako už bolo spomenuté na začiatku rozhovoru, pre nás predstavuje vstup na trh s rodinnými domami. Snažíme sa prinášať také riešenia, ktorá by maximálne vyhovovali koncovému zákazníkovi. Máme už k dispozícii systémy pre rodinné a bytové domy, kedy de-facto vďaka jednému riešeniu odpadá starosť o vykurovanie, chladenie a teplú vodu. Zostavíme celý systém na mieru od kondenzačného kotla, rekuperačnej jednotky, solárneho systému až po tepelné čerpadlo. Základom je kvalita zariadenia, jeho účinnosť a nízke prevádzkové náklady. Veríme, že to je rozhodujúcim faktorom.

Autor